Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Umowa na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską podpisana!

Umowa na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany… fot. TvMalbork.pl / Zulawyimierzeja24.pl / TvRegionalna24.pl / TvSztum.pl Piotr Wąsowicz
W Porcie Morskim w Elblągu została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część II”. Zakres prac obejmować będzie m.in. przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg oraz budowę mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo.

We wtorek, 20 kwietnia br. na terenie kapitanatu portu morskiego w Elblągu inwestor, Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z firmą Budimex S.A. na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część II”. Zakres prac wynikający z umowy obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Wartość kontraktu wynosi 574 073 648,82 zł brutto, a przewidziany czas na jego realizację to 24 miesiące.

- „Podpisanie umowy na II część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu” - powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - „W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki”.

Umowę ze strony wykonawcy, firmy Budimex S.A. podpisał prezes Dariusz Blocher.

- „Inwestycje hydrotechniczne, takie jak II etap budowy szlaku morskiego do portu w Elblągu, są w Polsce niezbędne. Regulacje rzek, poprawianie żeglowności szlaków wodnych i retencja wody są normalną części inwestycji w Unii Europejskiej. Budimex posiada duże doświadczenie w realizacji takich projektów budowlanych” - podkreślał Dariusz Blocher. - „Wykonane prace wzmocnią nabrzeże rzeki, zapewnią dodatkową ochronę przeciwpowodziową i umożliwią cumowanie statków na rzece Elbląg. Wszystkie prace będziemy prowadzić z poszanowaniem wymagań środowiskowych i lokalnych społeczności. Osiemdziesiąt procent sąsiadów naszych budów ocenia pozytywnie współpracę z nami jako generalnym wykonawcą”.

 

Kontrakt w liczbach.

1. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów - główny zakres prac to umocnienie brzegów rzeki przy użyciu m.in. ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych.

2. Wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202.000 mb.

3. Wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km – głębokość wbicia ścianki od -14 m do -21,5 m n.p.m. - łączna powierzchnia ścianek to 234.000 m², łączny ciężar ścianek to 34.400 ton stali.

4. Wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km – głębokość ścian do -20 m n.p.m. - całkowita powierzchnia ściany szczelinowej to 64.390 m², grubość ściany 0,8 m.

5. Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km².

6. Budowa mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Parametry nowoprojektowanego obiektu: długość 104,3 m, rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m.

7. Prace drogowe o długości 2 km.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki o nasypujących parametrach:

  • 100 m długości,
  • 20 m szerokości,
  • 4,5 m zanurzenia,

      dla jednostek jednokadłubowych oraz

  • 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.

 

Wartość umowy wynosi około 574 mln zł, a czas przewidziany na jej realizację to 24 miesiące.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.