Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Przekop Mierzei Wiślanej szansą dla całego regionu - informuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Pomimo mrozów i mocnych opadów śniegu skala robót na budowie przekopu Mierzei Wiślanej nie maleje. Harmonogram prac uległ modyfikacji jedynie na sztucznej wyspie, z uwagi na zamarznięcie Zalewu Wiślanego. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac. - Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Ani epidemia, ani zima nie zatrzymują tej budowy. Dzięki temu możemy z optymizmem spoglądać na dalszy harmonogram prac – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Ile kosztuje przekop Mierzei Wiślanej? Minister: Polskę stać na takie inwestycje

 

Jak wskazał, inwestycja przekopu kosztuje "mniej więcej tyle, ile budowa ok. 60 km drogi ekspresowej". Warto jednak odnotować, że według cen z 2019/2020 budowa 60 km drogi ekspresowej byłaby nawet droższa niż przekopu. Koszt budowy kilometra drogi ekspresowej w latach 2019-2020 wynosił 59 mln zł, czyli 60 km to koszt nawet 3,5 mld zł - choć faktem jest, że jeszcze w 2018 r. cena ta była dużo niższa, wynosiła 47 mln zł za kilometr.

Tymczasem przekop Mierzei Wiślanej, według informacji z grudnia 2020 r., ma kosztować 1,98 mld zł, choć pierwotnie miało to być ok. 880 mln zł. Przyczyny wyższego kosztu to m.in. wzrost cen materiałów i robót budowlanych, a także zwiększenie zakresu inwestycji. Adamczyk na konferencji podkreślił, że Polskę stać na takie inwestycje.

 

 

 

Przekop Mierzei Wiślanej - trwają intensywne prace

 

- Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Ani epidemia, ani zima nie zatrzymują tej budowy. Dzięki temu możemy z optymizmem spoglądać na dalszy harmonogram prac – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obecnie na budowie kontynuowane jest m.in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. Niecałe dwa tygodnie temu wylana została płyta denna bramy południowej śluzy, a kolejne betonowania w śluzie planowane są w tym tygodniu. 

W kanale żeglugowym trwa m.in.  betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach, z których południowy jest już bardzo zaawansowany i będzie można nim przejechać wiosną tego roku. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, przy którym trwają prace wykończeniowe wewnątrz i przy instalacji złącza elektrycznego. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy.

Trzy etapy inwestycji

Całość inwestycji składa się z trzech części.

Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest  wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

 

 

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (5)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Ha ha ha.
Ha ha ha. 13.03.2021, 12:28
Z przekopem Mierzei będzie tak samo jak z budową elektrociepłowni w Ostrołęce. Kolejne 1,5 miliarda PLN pójdzie w piach i na prywatne pałace PISowskiej wierchuszki.
kto to zakopie ?
kto to zakopie ? 11.03.2021, 16:33
Rosjanie pewnie pękają ze śmiechu. Może Kaczyński dobuduje jeszcze Plaza Przekop.
o2
o2 11.03.2021, 15:35
Zwrot kosztów przekopu za 100 lat
Orbi
Orbi 10.03.2021, 19:31
minister pomylił zalew wiślany z zatoką gdańską hahaha
Zulawiak
Zulawiak 10.03.2021, 18:43
Ta może za przepompownie by się wzięli rok czasu remontu zacząć nie mogą a minister był to mu dla sciemy odpalili jedną żenada