Wydanie nr 68/2021, Wtorek 9.03.2021
imieniny: pokaż (7 imion)Mścisława, Dominik, Tarazjusz, Prudencjusz, Franciszka, Katarzyna, Przemyślibor
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Aktualny stan przekopu Mierzei Wiślanej. Najnowszy raport z budowy styczeń 2021 [galeria zdjęć i wideo]

  • Wydanie nr 68/2021
  • 16 stycznia 2021, 15:50
  • Magdalena Kierzkowska Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urząd Morski w Gdyni
  • Wiadomości
  • 5 komentarzy
Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.

- Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.  Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świeciedodaje Jacek Szymański. 

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

 

- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.

 

Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i  130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.

 

Film start godzina 18:00

 

W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i  obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.

 

Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

 

- Od połowy zeszłego roku Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu.  W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.  

 

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach.  W obszarze kanału żeglugowego i śluzy  kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

 

Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.

Magdalena Kierzkowska Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urząd Morski w Gdyni
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (5)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
oeoe
oeoe 07.02.2021, 09:06
Jezusiku.Robota wrze?czy wre?Nie ważne.Jest dobrze.Nawet za dobrze-wyprzedzamy harmonogram.A co z piniążkami.Jakaś zasłona milczenia?Jakieś miesiąc temu przebąkiwali o 2 mldach.Ile na dzień dzisiejszy?
....bez pomyslunku...
....bez pomyslunku... 17.01.2021, 14:48
to patrzac na same betonowe bloki to okolo 2500szt tirow po 25 ton, a gdzie piasek kruszywo larseny kamienie itp. wszystko wiezdza droga 501 jeszcze nic nieprzyplyneło drogą morską jak obiecywali. okolo 200 tirow-- (5000ton)--dziennie wjezdza a droga rozjezdza sie jak maslo .. budynki pekaja przy drodze kto za to zapłaci.... pismo juz poszło wyzej...
KINOL
KINOL 18.01.2021, 13:56 (odpowiedź do ....bez pomyslunku...)
Przy ewentualnych odszkodowaniach trzeba wziąć pod uwagę, czy budynki zostały wybudowane zgodnie z planem zagospodarowania i czy nie jest to samowola budowlana !
Obserwator
Obserwator 17.01.2021, 09:43
Piotrzkowski i Grobarczyk kosztuja nas przy tym przekopie 112 mln PLN.
To jest wiecej niz 10% inwestycji. Ladna sumka, co?
kto to zakopie
kto to zakopie 17.01.2021, 09:01
pomnik bezgranicznej głupoty rządu pisu a nie przekop