Wydanie nr 185/2020, Piątek 3.07.2020
imieniny: pokaż (10 imion)Heliodor, Jacek, Miłosław, Otto, Otton, Teodot, Tomasz, Leon, Anatol, Leona
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

AKTUALIZACJA: Czy jesteśmy przygotowani na kryzys? Starostwo Powiatowe w Malborku uspokaja.

Pozamykano szkoły, kawiarnie, restauracje, ośrodki kultury, biblioteki. W urzędach administracji publicznej ograniczono dostęp dla petentów. W szpitalach wprowadzono zakaz odwiedzin. W aptekach kupimy medykamenty przez okienko, a na pocztę wejdziemy pojedynczo. To tak z grubsza rzecz ujmując. To wszystko w trosce o bezpieczeństwo Polaków w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa na terenie naszego kraju i innych państw. W Malborku odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego z udziałem starosty malborskiego, Mirosława Czapli, a także służb i inspekcji oraz burmistrzów i wójtów z terenu naszego powiatu. W związku z panującą sytuacją, wielu mieszkańców naszego miasta zadaje sobie pytanie, czy powiat malborski dostatecznie przygotowany jest na kryzys wywołany pandemią koronawirusa.

AKTUALIZACJA 19 marca 2020 r. godz. 10.30

Paweł Chodyniak, Prezes PCZ w Malborku poinformował nas, że szpital malborski i szpital w Nowym Dworze Gdańskim „nie są szpitalami dedykowanymi ani przygotowanymi do hospitalizacji pacjentów z wirusem SARS-CoV-2. W związku z tym każdy pacjent z rozpoznanym zakażeniem będzie przekazywany do właściwych szpitali (obecnie szpitalami dedykowanymi do leczenia choroby COVID-19 są Pomorskie Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy – tzw. Szpital zakaźny oraz 7 Szpital Marynarki Wojennej). Szpital jest przygotowany do diagnostyki każdej osoby w kierunku SARS-CoV-2 na poziomie izby przyjęć oraz do izolacji, w ramach istniejących warunków lokalowych, potencjalnie zakaźnej osoby na każdym oddziale”. Prezes PCZ dodaje, że w chwili obecnej prowadzone są prace zmierzające do stworzenia na każdym szpitalnym oddziale izolatek.

- „W związku z faktem tworzenia jednoimiennych szpitali zakaźnych do leczenia pacjentów z rozpoznaną chorobą COVID-19, nie przewiduje się możliwości tworzenia szpitala polowego” - podsumowuje Paweł Chodyniak.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Malborku, Elżbieta Zybko poinformowała nas, że aktualne komunikaty o sytuacji epidemiologicznej na terenie powiatu malborskiego i sztumskiego są codziennie aktualizowane około godziny 19 i ogłaszane na portalu społecznościowym.

Informacja z dnia 18 marca 2020 roku związana z COVID-19 (zapaleniem płuc spowodowanym nowym koronawirusem SARS-CoV-2) w powiecie malborskim i sztumskim:

- liczba osób poddanych kwarantannie domowej - 13
- liczba osób hospitalizowanych z powodu podejrzenia zakażenia COVID-19 - 0
- ogólna liczba osób pozostających pod nadzorem epidemiologicznym - 80
- liczba osób, u których stwierdzono wynik dodatni – 0
- zalecenia i wytyczne Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego - nowych zaleceń i wytycznych nie wydawano”.

Elżbieta Zybko wyjaśnia również zakres wykonywanych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, który „polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo - zdrowotnej) zajmują się nadzorem epidemiologicznym na podległym terenie”.

 

Na naszą redakcyjną pocztę przyszedł e-mail mieszkańca naszego miasta z pytaniami skierowanymi do kierowników niektórych wydziałów Starostwa Powiatowego w Malborku. Przesłaliśmy je do starostwa.

 

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego przy Starostwie Powiatowym w Malborku

Pytanie brzmiało - „Jaki jest stan przygotowania powiatu przez pana Chabla, przewodniczącego zarządzania kryzysowego pod względem środków oskarżających i innych np. maseczki?”

W odpowiedzi Beata Żaroffe – Preuss, Sekretarz – Dyrektor Wydziału Organizacyjnego i Polityki Społecznej przy Starostwie Powiatowym w Malborku zwraca uwagę, że Stanisław Chabel nie jest przewodniczącym zarządzania kryzysowego, tylko Dyrektorem Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Malborku. Wydział ten „nie zaopatruje w środki odkażające i maseczki jednorazowe pracowników Starostwa ani petentów”. Jeśli chodzi o działania tego konkretnego Wydziału, Beata Żaroffe – Preuss odwołuje się do Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Malborku, który zamieszczony jest na stronie BIP powiatu malborskiego.

W regulaminie można przeczytać, że „do podstawowych zadań Wydziału należy realizacja zadań związanych z planowaniem, przygotowywaniem i reagowaniem w sytuacjach kryzysowych, organizowanie współdziałania sił ratowniczych na terenie powiatu, rejestrowanie i oznaczanie wchodzących i wychodzących dokumentów niejawnych, prowadzenie kancelarii tajnej, prowadzenie spraw związanych z akcją kurierską, organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej, prowadzenie spraw przeciwpożarowych”.

W regulaminie czytamy, że do głównych zadań Wydziału w zakresie reagowania kryzysowego jest „powołanie i organizacja powiatowego zespołu reagowania kryzysowego, opracowanie powiatowego planu reagowania kryzysowego, opracowanie powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią, utworzenie, wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, opracowanie i bieżąca aktualizacja planu osiągania wyższych stanów gotowości urzędu do reagowania na sytuacje kryzysowe”.

Do zadań Wydziału w zakresie Powiatowego Centrum Reagowania Kryzysowego jest „pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego, współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej, nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności, współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska, współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne, dokumentowanie działań podejmowanych przez Centrum, realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, obsługa administracyjno - biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku działającej przy Staroście”.

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego współpracuje z Komendą Powiatową Policji w Malborku, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Malborku i Ochotniczymi Strażami Pożarnymi z terenu powiatu malborskiego, Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Malborku, Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Malborku oraz Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Malborku.

 

Wydział Edukacji przy Starostwie Powiatowym w Malborku

Pytanie mieszkańca Malborka brzmiało „Skoro szkoły i przedszkola są pozamykane i nauczyciele mają wolne to dlaczego administracja w tych placówkach ma pracować. Przecież np. sprzątaczki nic nie będą robiły tylko w skupisku piły kawę. Czy sekretarki nie mogą wykonywać swojej pracy zdalnie np. komputer domowy?”

Beata Żaroffe – Preuss, Sekretarz – Dyrektor Wydziału Organizacyjnego i Polityki Społecznej przy Starostwie Powiatowym w Malborku zaznacza, że trwające czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek oświatowych na terenie Malborka wynika z Rozporządzenia MEN z 11 marca br. Nie dotyczy ono jednak Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, a także SOSW i SORW dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. W tym placówkach oświatowych zajęcia odbywają się bez zmian.

- „Na czas ograniczenia działalności podległych placówek oświatowych dyrektorzy decydują o organizacji pracy swoich pracowników. Wyłączenie jednostek z działalności dydaktyczno – wychowawczej nie oznacza zamknięcia jednostki. Dyrektor jest odpowiedzialny za właściwą organizację pracy pracowników administracyjnych w ustalonych godzinach” - dodaje Dyrektor Wydziału OiPS.

Czy Starosta i Dyrektorzy szkół i urzędów, jako pracodawcy zapewnili pracownikom podstawowe środki BHP tj. np. jednorazowe maseczki dla pracowników i petentów?” - zapytuje nasz mieszkaniec.

W odpowiedzi Beata Żaroffe – Preuss podkreśla, że z informacji przekazywanych przez dyrektorów szkół wynika, że „nie brakuje w ich jednostkach podstawowych środków czystości i higieny”. Również pracownicy starostwa mają je zapewnione.

 

Starostwo Powiatowe w Malborku informuje również, że nie jest odpowiedzialne za zapewnienie ciągłości dostaw do sklepów.

 

 

 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje info @ tvregionalna24.pl
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (5)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
EPIDEMIA
EPIDEMIA 21.03.2020, 16:50
Jak są wybory,to potraficie puścić w miasto samochody z bilbordami i megafonami .Może by tak teraz wysłać w miasto i nagłośnić o wirusie bardziej żeby dotarło do tych co łażą bez sensu po mieście.Może dotrze to do osób starszych,bo chyba nie którzy nie zdają sobie sprawy z powagi sytuacji.
Student UMG
Student UMG 19.03.2020, 14:54
A ja od dłuższego czasu bacznie obserwuję Senatora Stanisława Karczewskiego. W końcu jest lekarzem i czekam kiedy włączy się do walki z epidemią ? Ba mało tego ma teraz wyjątkową okazję może jedyną taką w życiu aby pokazać jak pracuje się dla idei o której to tak głośno mówił wiele razy ! Bo jak na razie to całą energię poświęca wyłącznie na walkę z opozycją i Marszałkiem Grodzkim. Do roboty Panie Karczewski !
Mieszkaniec
Mieszkaniec 19.03.2020, 13:05
Beata nikt ciebie nie pytał o regulamin tylko zadał konkretne pytanie na które nie potrafiłaś odpowiedzieć ! Typowa urzędniczka od niczego i do niczego !
Kora
Kora 18.03.2020, 19:45
Pracuje jeszcze dużo zakładów. Musimy pracować,bo z czego mamy żyć. Ale pod strachem idziemy do tej pracy. I ze strachem wracamy. I tak jest codziennie.
Gość
Gość 17.03.2020, 17:59
A sklepy wisi kartka 5 osób odległość 1.5 do 2 metrów Żabka a ludzie do szkoły powinni iść bo chyba czytać zapomnieli nie stosują się wcale i bądź bezpieczny.