Wydanie nr 88/2024, Czwartek 28.03.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Aleksander, Doroteusz, Guntram, Renata, Ingbert, Joanna, Kastor, Malachiasz, Malkolm, Pryskus, Rogat
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Malbork. Uczniowie Gimnazjum nr 3 na wymianie w Margny les Compiegne - 05.05.2017

• Wydanie nr 88/2024
  • 5 maja 2017, 08:09
  • Jagoda Dyl, Gimnazjum nr 3 w Malborku
  • Wiadomości
Malbork. Uczniowie Gimnazjum nr 3 na wymianie w Margny les Compiegne -… fot. Gimnazjum nr 3 w Malborku
Od 7 do 14 kwietnia 2017 roku, grupa 13 uczniów i ich opiekunów: nauczycieli języka angielskiego pani Jagody Dyl oraz Magdaleny Więckiewicz z Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego przebywała w MARGNY LES COMPIEGNE we Francji, w ramach programu corocznej wymiany młodzieży miast partnerskich. Program pobytu obfitował w liczne atrakcje, nie zabrakło spotkań z młodzieżą francuską, aktywnego uczestnictwa we wspólnych zajęciach, rozrywkach, wycieczkach oraz uroczystościach lokalnych.

Pierwszego dnia po przyjeździe do Francji zostaliśmy zakwaterowani w bardzo przytulnym hostelu o pięknej nazwie La Maison d’Europe, w którym przebywaliśmy do końca pobytu.

Niezwykle gościnni Francuzi przygotowali dla nas pokoje oraz smakołyki na śniadania i podwieczorki. Hostel nasz mieścił się na samym końcu Compiegne a główne zajęcia oraz stołówka znajdowały się dokładnie po drugiej stronie rzeki, czyli we właściwym mieście partnerskim Malborka czyli w Margny les Compiegne.

Nasi gospodarze pomyśleli jednak o wszystkim. Przystanek autobusowy znajdował się tuż obok bramy wejściowej do naszego miejsca noclegowego.

Dzień drugi to wycieczka do Paryża i tak ten dzień opisują uczennice Patrycja Fabiańska oraz Kasia Wolak. „W dniu drugim odwiedziliśmy stolicę Francji- Paryż. Jako pierwszą zwiedziliśmy katedrę Notre Dame a następnie podziwialiśmy piękno Louvr'u. Kolejnym punktem naszej wycieczki było wjechanie na sam szczyt ponad 300 metrowej, niezwykłej Wieży Eiffela. Wieczorem mogliśmy udać się w rejs po Sekwanie. Cały dzień przepełniony był dużą ilością śmiechu i radości, bardzo nam się podobało. Chętnie wrócimy do tego wspaniałego miasta”.

Trzeciego dnia rano wyruszyliśmy na średniowieczny jarmark. Podczas drogi przechodziliśmy obok kilku ciekawych straganów m.in. z grami czy jedzeniem. Zobaczyliśmy budynek Urzędu Miasta i podzieleni na grupy pojechaliśmy na jarmark. Stoiska były ulokowane w dwóch dużych aulach oraz na świeżym powietrzu.

Mogliśmy zobaczyć osoby przebrane za słynne średniowieczne postacie, damy dworu i potwory. Na stoiskach była możliwość kupna biżuterii, odzieży, dodatków i pamiątek w średniowiecznym stylu. Spróbowaliśmy takich dań jak placuszki z jabłkiem, domowa czekolada, suszone egzotyczne owoce, świeże wypieki lub naleśniki na słono.

Po obejrzeniu wszystkich stoisk udaliśmy się do wyjścia, gdzie słuchaliśmy średniowiecznego zespołu muzycznego. Pogoda nam bardzo sprzyjała i chociaż wróciliśmy tego dnia do naszego miejsca pobytu zmęczeni, to jednak każdy z nas uznał ten dzień za udany. Wieczór spędziliśmy wspólnie opowiadając historie i zacieśniając więzy klasowe.

„Czwarty dzień rozpoczęliśmy wycieczką do zamku w Compiègne. Zobaczyliśmy jego wnętrze i piękne pokoje. Naszym tłumaczem był 12-letni Francuz, Duncan, który mówił biegle po angielsku.

Następnie udaliśmy się na obiad w nasze codzienne miejsce, czyli do szkoły. Przez cały czas mogliśmy integrować się z miejscową młodzieżą Po skończonym posiłku pojechaliśmy do muzeum, w którym słuchaliśmy opowieści przewodniczki o Obozie Deportacyjnym w Compiègne. Każdy mógł zobaczyć i posłuchać tragicznej historii z dawnych lat.” – piszą uczennice.

Wtorek był trochę luźniejszym dniem. Spędziliśmy go na zakupach oraz zabawach sportowych zorganizowanych przez stronę francuską. Wieczorem wzięliśmy udział w grillu, który odbył się na terenie jednej z miejscowych szkół. Pyszne kiełbaski oraz banany z czekoladą to coś co bardzo smakowało naszym uczniom.

Po posiłku dzieci rozpoczęły zabawę: wspólne tańce oraz śpiewanie piosenek. Również opiekunowie Francuscy przyłączyli się do zabawy. Tańczyliśmy taniec ludowy do piosenki „Zasiali górale owies”. Zajęcia prowadzone z pełnym poświęceniem przez Zuzię Łopatę, Agatę Stodólską, Oliwię Osowicką, Monikę Paduszek oraz Patrycję Fabiańską spotkały się z entuzjastycznym odbiorem.
Bardzo ważnym dniem dla naszej grupy była środa, ponieważ tego dnia spotkaliśmy się z burmistrzem Margny les Compiegne panem Bernardem Hellal oraz wszystkim przedstawicielami rady miasta. Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci. Uczniowie otrzymali upominki od gospodarzy: koszulki oraz kubki z logiem miasta.

Ostatni dzień przed wyjazdem spędziliśmy w Amiens. Miejscowości oddalonej o około 100 kilometrów od Margny. Był to również bardzo niezwykły dzień, ponieważ rozpoczął się od wycieczki łódkami po kanałach z czasów rzymskich przecinających to wspaniałe miasto a zakończył się wizytą w jednej z największych Średniowiecznych katedr Europy, Notre Dame d ‘Amiens.

Tego dnia uczniowie pożegnali się z francuską młodzieżą. Widać było wzruszenie na ich twarzach i chęć jak najszybszego spotkania. Nauczyciele również żegnali naszych miłych gospodarzy z nadzieją na dalszą owocną współpracę i pielęgnowanie zawartych przyjaźni.