Wydanie nr 323/2019, Wtorek 19.11.2019
imieniny: pokaż (8 imion)Elżbieta, Paweł, Seweryn, Mironiega, Salomea, Kryspin, Małowid, Barbara
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Wielki Piątek w nowożytnym Malborku.

  • Wydanie nr 323/2019
  • 17 maja 2019, 13:07
  • Historia Malborka 1457-1772 @polski.malborg
  • HistoryczneKultura
Wielki Piątek w nowożytnym Malborku. fot. D. Quaglio, 1834, widok na kościół św. Jana, ratusz, rynek i kamienice staromiejskie w Malborku.
Większość katolików w Malborku, szczególnie w II połowie XVII i w XVIII wieku, stanowiła ludność pochodzenia polskiego zamieszkująca rozległy obszar jurydyki zamkowej i przedmieść, jak również służba wiejska pracująca na stałe lub sezonowo na Żuławach. Penitenci przybywali tłumnie do miasta i zamku w okresie przedświątecznym.

W XVIII wiecznym Malborku istniały ścisłe reguły celebrowania Wielkiego Piątku, które znacznie różniły się od współczesnych. Przed południem w kościele parafialnym wygłaszano kazanie poranne w języku polskim. Następnie studenci szkoły jezuickiej wystawiali Dialog, przedstawienie o tematyce pasyjnej, przyciągające wielu widzów, nie tylko katolików. Po południu o godzinie trzeciej rozpoczynał się cykl nabożeństw pasyjnych, czyli Jutrznia, Chwalba i Gorzkie Żale przy akompaniamencie muzyki, po których następowało biczowanie.

Po nabożeństwie z kościoła parafialnego św. Jana Chrzciciela wyruszała uroczysta procesja, która przez Bramę Elbląską, Bramę Piaskową, wał zamkowy przechodziła do zamku i aż do kościoła jezuickiego NMP na Zamku Wysokim. Znajdował się tam obraz NMP uważanym powszechnie za cudowny. W kościele zamkowym jezuicki kaznodzieja polski wygłaszał kazanie po polsku i następowało kolejne biczowanie. Następnie procesja podążała do kościoła św. Wawrzyńca na Zamku Niskim, gdzie odbywało się nabożeństwo pasyjne zakończone trzecim biczowaniem.

Wreszcie na zakończenie uroczystości Wielkiego Piątku procesja udawała się z powrotem do kościoła parafialnego, a w nim dochodziło do czwartego biczowania, po nim zaś jezuicki kaznodzieja niemiecki wygłaszał kazanie w języku niemieckim. Przechodzące przez miasto procesje jako forma świątecznej rozrywki budziły duże zainteresowanie luterańskich mieszczan, którzy tłumnie obserwowali je z okien kamienic. W tym czasie czujni predykanci luterańscy chodzili od domu do domu słowem umacniając wiernych w pobożności.


 

źródło: http://www.facebook.com/polski.malborg/ Misja Krzewienie wiedzy historycznej na temat Malborka, Żuław i województwa malborskiego w okresie nowożytnym. DANE KONTAKTOWE polski.malborg@gmail.com Informacje Strona powstała w związku z projektem o roboczej nazwie "Polski Malborg" przygotowywanym przez Muzeum Zamkowe w Malborku.

 

Historia Malborka 1457-1772 @polski.malborg

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Historyczne


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.